Galaxy Proteus 3 XT test Cykloservisu

Galaxy Proteus 3 XT je nyní za 30 tisíc korun, s luxusní vidlicí Fox a komponenty Deore XT! A především s celkovou hmotností 11,15 kilogramu, která je pro devěta i sedmadvacítky dané cenové kategorie nedosažitelnu metou. Ať si kdo chce co chce říká, šestadvacítka určitě není zcela překonaným či dokonce mrtvým průměrem, zvlášť pro lidi s menší tělesnou výškou. Nenabídne sice neotřesitelnou adhezi a terénní prostupnost devětadvacítek, svou akcelerací i hmotností je však bezkonkurenční, což může být pro mnohé potenciální kupující pádný argument. Navíc svého majitele nutí nepřetržitě pilovat techniku a jízda s nejmenším dospělým rozměrem kol bývá v terénu velmi zábavná - jakýsi „fun factor“ zde představuje vítanou přidanou hodnotu. Vším výše zmíněným se snažíme vysvětlit, proč jsme si do testu vybrali šestadvacítkový Galaxy Proteus 3 XT. Je zde však ještě jeden pádný důvod - toto kolo je nyní za 30 tisíc korun, s luxusní vidlicí Fox a komponenty Deore XT! A především s celkovou hmotností 11,15 kilogramu, která je pro devětadvacítky i sedmadvacítky dané cenové kategorie nedosažitelnou metou.

Přiznáváme, že je Proteus ještě tak trochu ze staré školy, s vyloženě závodním posedem a užšími řídítky, zároveň však nabídne až návykové zrychlení, perfektně se vejde do ostrých utahujících se zatáček a k odlepení obou kol od země stačí jen maličko zabrat. Po přesednutí z devětadvacítky podobné cenové relace totiž testovaný bike najednou pocitově váží pod deset kilo...

Námi zkoušený model je zkrátka hodně lákavý svou cenovkou, přičemž původní činila 44 590 korun, takže sleva je značná, a v dané relaci sotva najdeme kolo se sadou Deore XT zkombinovanou s klikami a náboji SLX. Ikstéčko je samozřejmě funkčně dokonalé, což platí jak o řazení, tak o funkci brzd. Naprosto rozmazlující je již tak nějak tradičně vidlice Fox 32 F100 CTD, jejíž chod je příkladně citlivý a k tomu velmi, ale skutečně velmi kultivovaný. Mimochodem, tato vidlice původně stála téměř dvacet tisíc korun, což jsou dvě třetiny částky, za niž můžete mít nyní celé kolo. Výhodou jsou i tři přednastavené módy komprese, usnadňující naladění vidlice pro konkrétní podmínky.

Samozřejmě nemohou chybět další značky nabízené v portfoliu CykloŠvec - jmenovitě například Kenda, jež dodala hodně lehké, a především rychlé pláště Karma. Kola složená z ráfků Mavic XM 119 Disc a centerlockových nábojů SLX jsou pro jízdní projev naprosto zásadní - jejich skvělá tuhost a celkem nízká obvodová hmotnost se společně se zmíněným obutím starají o nadstandardní akceleraci. Další díly už jsou o něco konfekčnější, ovšem stále kvalitní, což platí třeba o součástkách kokpitu Ritchey. Ale ani zde se nešetřilo, což dokazuje třeba představec série Pro, z níž pochází i použitá sedlovka. Ta v našem případě nesla sedlo Selle Italia Q-bik, které nepůsobí úplně luxusně, ale v praxi nabídne slušné pohodlí i při déletrvající jízdě.

Nyní už k rámu, který je vedle použitých kol a odpružení alfou a omegou jízdních vlastností. Zde se dá hovořit o konstrukční klasice, již jsme si osvojili v posledním desetiletí. Každopádně je z použité koncepce vydolováno maximum, a to jak tuhostí, tak i z hlediska geometrie.Slitina 6061 Double butted (s dvojitě zeslabenou stěnou hlavních trubek) je opět tím, co se podílí na nízké váze. Perfektní přenos energie má na starosti použitá konstrukce, z níž nejvíce vynikne biaxiální profilace spodní trubky. V reálu její průřez vychází z obdélníku a svou šíří téměř odpovídá středovému pouzdru. Podobně nepřehlédnutelná je také výztuha pod hlavou, kde v navařeném zpevnění najdeme vzhledově atraktivní odlehčení. Hlava s integrovanými ložisky je standardem, stejně jako esovitě zprohýbané vzpěry zadní stavby, doplněné o mohutné můstky. Zajímavé je i zploštění řetězových vzpěr – opět prvek navyšující boční tuhost rámu.

26“ - lehká a rychlá

Jízdní projev kola je přesně takový, jak jsme byli u sportovně-závodních modelů po léta zvyklí. Tenhle bike zkrátka nedělá skoro nic za jezdce. Zdolání prudkého stoupání si musíme zasloužit a pro pokoření výjezdu je nutné předvést něco ze svého umění, abychom zajistili stále dostatečnou adhezi zadního kola. Stejně tak ve sjezdu musíme být logicky o něco více na pozoru než na devětadváce, ovšem vše výše zmíněné nám dovoluje vychutnat si nástrahy terénu a mít radost z jejich udolání. Zde by nebylo od věci jedno přirovnání související se standardy 26“/29“. Sportovní devětadvacítku bychom možná připodobnili k modernímu autu. To za řidiče často už i zaparkuje, a proto se najde stále více těch, kteří nechtějí být ochuzeni o řidičský zážitek, a z toho důvodu si pořizují starší auto, u něhož cítí, jednoduše řečeno, asfalt pod sebou. Hovoří se často o rozdílu mezi „opravdovým řízením a obsluhováním“. Šestadvacítkový proteus je jednostopou variací na totéž – je to zkrátka kolo, které umí být hodně rychlé a schopné, ale musí mít odpovídající pilotáž. Proteus logicky není v techničtějším terénu tak blbovzdorný jako devětadvacítka, ale budete si na něm užívat skoro každý metr jízdy. My jsme si na něm vychutnávali schopnost akcelerovat a přední kolo či rovnou obě jsme odlepovali od země při každé sebemenší příležitosti. Prostě jsme jezdili sportovně, protože kolo k tomu samo vybízelo.

Vším výše zmíněným nechceme určitě říct, že strčí do kapsy devětadvacítky či sedmadvacet a půlky - zvlášť na nejmladší průměr kol nedáme dopustit. Ale chceme tím zdůraznit fakt, že by byla škoda šestadvacítku zatracovat jako přežitek. Pokud měříte nějakých 160 až 180 centimetrů, rozhodně o šestadvacítce při výběru kola ještě zauvažujte. Kvalitní 26“ modely se totiž v rámci výprodejů leckdy dostaly na velmi zajímavé ceny, což je právě případ testovaného proteuse. Za necelých třicet tisíc si tak můžete pořídit bike, který by byl ještě před pár lety někde na pomezí kategorie sportovních a závodních kol. A vsaďte, co chcete, že takhle sebevědomě nebude zrychlovat žádný jeho současný cenový konkurent. Na druhou stranu, pokud na tom nejste technicky příliš dobře, vezměte zavděk evolucí MTB techniky a sáhněte po větších kolech, která mají i přes vyšší hmotnost své jasné opodstatnění. Volba je na vás.

Galerie kola ZDE

Technická specifikace 

Rám: Al 6061 Double butted

Vidlice: Fox 32 Float 100 CTD, 100 mm

Kliky: Shimano SLX 42/32/24

Brzdy: Shimano Deore XT, 160 mm

Řazení: Shimano Deore XT

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano HG-81 11-34 (10)

Náboje: Shimano SLX

Ráfky: Maxic XM 119 Disc

Pláště: Kenda Karma Kevlar 2.0

Řídítka: Ritchey Comp

Představec: Ritchey Pro

Sedlovka: Ritchey Pro

Sedlo: Selle Italia Q-bik

Hmotnost: 11,15 kg (vel. 19“)

Cena: 29 990 Kč

datum: 27.05.15 - kategorie: Testy

×